woensdag 20 april 2011

The iPad has landed

Toen ik op 25 maart mijn iPad bestelde, wist ik dat ik er even op zou moeten wachten. Dat was op zich geen ramp, want dan had ik iets om me op te verheugen en ik had eigenlijk ook helemaal geen tijd om ermee te spelen: ik moest een website volschrijven en een diner organiseren. Toen ik een mail kreeg dat hij op 13 april bezorgd zou worden was ik natuurlijk heel blij, en die blijdschap werd alleen verminderd doordat ik op 13 april niet thuis was toen de TNT Express met het pakket langskwam (ik denk dat ze stonden te wachten tot er niemand thuis was, en toen aangebeld hebben), en ze op 14 april vergeten zijn de iPad conform mijn herziene bezorginstructies op school te af te leveren. Pas toen ik in een snerpend telefoontje duidelijk maakte dat ik niet vond dat een bedrijf dat er niet in slaagt iets binnen 72 uur bij de toekomstige eigenaar te krijgen het woord 'Express' in de bedrijfsnaam zou mogen voeren, beloofden ze me plechtig mijn nieuwe speeltje op 15 april in de ochtend aan mij te overhandigen. En zowaar, het geschiedde. De Smart Cover had ik al dagen in huis (en aan een hoes zonder iPad heb je precies zoveel als aan een condoom zonder seksleven), dus ik kon de hele boel in seconden assembleren en aan de slag.
Vriend B, die al een iPad had, deed gelijk zijn best om me duidelijk te maken waarom de iPad2 niet beter was dan de zijne, maar dat zat er dik in: de meeste mensen die het op gadget-gebied moeten afleggen kunnen prima beargumenteren waarom ze toch in elk geval een morele overwinning op de nieuwlichterij hebben. Maar ik heb ook geen iPad vervangen door een iPad2, ik had geen iPad, en nu heb ik een iPad2. Bij Apple noemen ze de oorspronkelijke iPad trouwens ineens 'vorige generatie', een mooi eufemisme voor 'oude spullen die we nu met korting proberen te lozen'. Ik ben erg gelukkig met mijn iPad, en heb gelijk allerlei min of meer functionele apps gedownload. Ik heb een heel blok kook-apps (mede omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat ik juist in het kader van het thuisrestaurants een iPad nodig had): op het moment gebruik ik vooral die van Jamie Oliver, Epicurious en PepperPlate. Ik heb natuurlijk spelletjes, vanzelfsprekend Angry Birds, en Didakto (gemaakt door een vriend), Harbor Master en Train Conductor, waardoor ik nu denk dat ik bij ProRail moet gaan werken; ik kan winkelen op mijn iPad, door de Bijenkorf- en H&M-apps en ik geniet van de NRC-app. Het allermooiste is de Blijdorp-app: door middel van een livestream met 3 camera's kan ik de olifanten de hele dag volgen bij alles wat ze de hele dag doen (vooral rustig rondlopen, eten en poepen). De camera's in de iPad heb ik nog niet echt gebruikt, want ik ben niet zo van het beeldchatten, en met zo'n grote unit zwaaien om een foto of een filmpje te maken gaat misschien wat ver. De Smart Cover vind ik overigens een enorm overschat ding: Apple heeft allerlei fancy filmpjes gemaakt over wat het voor geweldige uitvinding is, maar per saldo is het gewoon een flapje dat over het scherm heen kan, en het beschermt ook alleen maar het scherm, zodat ik alsnog een echte hoes heb kunnen aanschaffen. Maar dat mag de pret niet drukken - vooralsnog is mijn iPad het speeltje van het jaar, en mijn iPhone voelt zich geenszins benadeeld, want mijn muziek staat er nog op en ik moet natuurlijk regelmatig mensen bellen om te vertellen hoe mooi mijn iPad is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten