zondag 17 april 2011

In de lift

Een van de lange lijst cursussen die ik bij de Kamer van Koophandel zou gaan volgen was de 'Marketing voor starters', en dat is iets dat ik hard nodig had: ik vind namelijk ergens dat een goed product zichzelf zou moeten verkopen, maar dat kan natuurlijk pas als de beoogde koper weet dat het product er is, en dat kan hij alleen maar weten als ik hem er op gelikte wijze op attendeer. Tijdens deze cursus, die tot mijn vreugde werd gegeven door het duo Theo Vrolijk en Margreet Niemansverdriet, moesten we oefenen op onze 'elevator pitch'. We kregen precies 1 minuut kregen om onszelf en ons bedrijf voor te stellen, zodat we, als we een potentiële klant in een lift zouden tegenkomen, voordat de schuifdeuren weer opengingen onze marketingslag zouden hebben geslagen. Het blijkt toch een lastig genre, zo'n pitch - een man hield een goedbedoeld verhaal van 3 minuten waaraan ik van begin tot einde geen touw kon vastknopen (hij doet iets met chemische spullen, denk ik) en een jongedame die zichzelf als tekstschrijfster in de markt wil zetten diskwalificeerde zich (in elk geval voor mij) volledig door zo goed als alles wat ik irritant vind in het moderne taalgebruik in een monsterlijke zin te persen: "een aantal bedrijven hebben behoefte aan transparante taal naar de klanten toe en als tekstschrijver zijnde voorzie ik in die behoefte." Mijn eigen elevator pitch was in die zin een succes dat de deelnemers aan de cursus gelijk allerlei vragen aan me hadden - en een wervend praatje dat interesse genereert lijkt me te doen waar het voor bedoeld is.
Intussen ben ik zelf erg druk bezig met pogen de interesse van potentiële klanten op te wekken. Ik heb inmiddels een kek logo, een leuke bedrijfsnaam (waarbij ik 'leuk' definieer als 'grappig, maar niet hilarisch'), prachtig briefpapier, flitsende visitekaartjes en mijn website is ook online gegaan. Hoewel ik doorgaans iemand ben die weinig moeite heeft om in korte tijd tekst te genereren, viel het schrijven van de teksten voor de site me behoorlijk zwaar, en pas toen degene die het design voor het bedrijf voor me doet voorstelde dat ik een tekstschrijver zou inhuren, kreeg ik ineens de geest (want in het licht van mijn recente traumatische ervaring met die beroepsgroep was dat nog wel het laatste wat ik zou doen) en heb ik in korte tijd mijn hele website volgeschreven, with a little help from my Internet-friends zelfs inclusief een pagina in het Engels. Ik heb ook al een klant gehad, maar mijn eigen Algemene Voorwaarden verbieden mij daarover te schrijven. Hoe ik de volgende stap in de richting van de wereldheerschappij op culinair gebied ga zetten is mij nog niet geheel duidelijk, maar spooons at home is nu in elk geval echt in business!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten