zondag 30 januari 2011

Open school

Gisteren heeft mijn school het hoogtepunt van de wervingsactiviteiten bereikt: het was wat andere scholen een Open Dag noemen, maar omdat er in een hele vroege fase van de ontwikkeling van het Gymnasium Novum een taalpurist in de commissie zat, heet het bij ons Open School, 'want een dag kan niet open zijn'. We hebben de afgelopen twee weken regelmatig mails gekregen van de directie, waarin ons wordt verteld dat we bijtijds kleurenkopieën moeten aanvragen (inderdaad, zelf maken mag niet bij ons) en onze lokalen moeten schoonmaken, verzocht presentaties en proeflessen te geven, en opgedragen enthousiaste ambassadeurs voor de school te zijn. Eigenlijk viel dat laatste me, in tegenstelling tot hoe ik me de afgelopen maanden gevoeld heb over school, veel minder zwaar dan ik van tevoren dacht. Ik heb een tweetal presentaties mogen houden en als ik kijk naar de overtuiging die zich van mij meester maakte toen ik stond te vertellen wat een goede school het Novum is, dan is de liefde die ik aanvankelijk voelde en waaraan ik al een tijdje twijfel misschien toch nog niet voorbij.
De wervingsactiviteiten waren overigens al veel langer bezig: in oktober al is het Novum-promotieteam uitgewaaierd over de regio om proeflesjes te geven op basisscholen. Ook ik bevond me in de eervolle positie om een tweetal groepen 8 te bezoeken, allebei in Nootdorp, en alle leerlingen (dus ook de kinderen die nooit op een gymnasium terecht zullen komen) een demonstratie te geven van een les Latijn en te vertellen over onze school. De officiële opening van het nieuwe gebouw door Alexander Pechtold eind november was een belangrijk publiciteitsmoment (en goede publiciteit levert leerlingen op), waarbij de enorme Novum-fallus die met veel moeite kon worden opgericht voor een extra beetje hilariteit zorgde. Een week geleden was het Voorlichtingsavond (in de volksmond inderdaad Open Avond), waarop de rector, brugklascoördinator en een ander directielid een afgeladen aula vertelden over de school, waarna ouders van eventuele toekomstige leerlingen naar klaslokalen gingen om aan docenten, ouders en leerlingen kritische vragen te stellen. Ik had een leuk panel samengesteld, met een drietal leerlingen uit 5V, die, zoals voor hen gebruikelijk, altijd vol overtuiging en soms iets te eerlijk antwoord gaven op alles wat men zoal wilde weten.
We hebben ons gisteren weer allemaal enthousiast gepresenteerd, en wat belangrijk is, ook precies zoals we zijn. In bijna alle lokalen waren demonstraties van vakken (zowel de traditionele als de bijzondere Novumvakken), de debatclub liet zien wat hij kon, ons goede doel (Alpe d'Huzes) heeft aan fondsenwerving gedaan, er was een hoekje ingericht voor het documentaire-project, de Novum-fallus maakte een halfzachte comeback en er werden optredens verzorgd door onze muzikale leerlingen. Het mooie is dat we hebben laten zien wat goed is aan onze school en daarin volledig oprecht zijn geweest; voor dingen waar we minder tevreden over zijn is op dagen als deze geen ruimte, maar dat hoeft misschien ook niet. We hebben dit jaar plaats voor in totaal 143 bruggers. Ik ben heel benieuwd of we ons enthousiasme hebben weten over te dragen; ik heb in de poule ingezet op 131 aanmeldingen, maar ik als ik ongelijk zou krijgen en we halen de target, zou ik dat voor een keer best leuk vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten