maandag 10 januari 2011

Goede voornemens

Ik houd erg van nieuwe dingen. Ik kom bijvoorbeeld zelden zo dicht bij volmaakt geluk als op de momenten dat ik een gloednieuwe pot pindakaas opendraai en het onaangetaste oppervlak voor me zie. Als ik later rijk ben, ga ik elke keer als ik zin heb in pindakaas een nieuwe pot nemen, denk ik. Kleren houd ik zo lang mogelijk nieuw, dus bewaar ik ze soms jarenlang met kaartje en al in mijn kast, en hetzelfde geldt voor mijn omvangrijke verzameling opschrijfboekjes: ik vind ze gewoon het mooist als er niets in geschreven is, zodat ik nu verspreid over het huis een stuk of 20 maagdelijke exemplaren heb, en liever een nieuw project inluid door een nieuw boekje te kopen dan een van de boekjes uit de voorraad aan te breken. Die wil ik namelijk nog heel even bewaren...
Een nieuw jaar is voor mij ook een prachtig geschenk. Wat er ook in het vorige jaar gebeurd is, ik heb op 1 januari een volledig onaangetast jaar voor me, waarmee ik kan doen wat ik wil. Vandaar ook dat ik elk jaar veel plezier ontleen aan het formuleren van mijn goede voornemens (overigens heb ik ook de neiging om elke maandag met goede voornemens de week te beginnen, maar dat zijn voornemens van een andere, meer praktische aard). Het liefst neem ik me tien dingen voor (ik heb namelijk ook een getallenafwijking), en dit jaar is me dat weer gelukt. Ze vallen op te delen in een aantal categorieën:

De gebruikelijke 'dit jaar gaat het echt lukken' sport- en afvalcategorie
1. BMI van 25 bereiken en vasthouden
2. 4 keer per week sporten
Deze 2 spreken voor zich, en voornemen 1 zal ik bereiken aan de hand van voornemen 2. Ik plan mijn sportactiviteiten keurig in mijn agenda, en vooralsnog voer ik ze ook netjes uit. Bovendien heb ik mijn Wii Fit herondekt, en we zijn nu, hoewel hij me op mijn donder gaf omdat hij me al 2 en een half jaar niet gezien had, de beste vrienden, zeker sinds hij mij naar aanleiding van mijn lunges tot 'muscle legend' heeft uitgeroepen.

De dit jaar toch wel urgente 'je leeft niet om te werken, je werkt om te leven'-categorie
3. Gemotiveerd raken voor het werk dat ik doe
4. Serieus mijn thuisrestaurant ontwikkelen
Ik zit nog steeds voor een deel van de week thuis, en dat lijkt me geen wenselijke situatie voor de lange termijn. Ik wil dolgraag een baan waarvoor ik gemotiveerd ben. Volgens mij is er een aantal mogelijkheden, namelijk mijn schouders zetten onder de baan die ik heb, een totaal andere baan zoeken, of naast de baan die ik heb iets anders gaan doen, om zo voor het geheel gemotiveerd te raken. Ik kies het laatste; het plan zal volgend schooljaar pas uitgevoerd kunnen worden, maar dan heb ik iets om me op voor te bereiden en naar uit te kijken. Ik droom al jaren van thuisrestaurant (waarbij ik kook bij anderen) en die plannen ga ik dit jaar uitwerken.

De elk jaar op een andere manier ingevulde 'dit jaar wordt alles anders'-categorie
5. Minder troep maken
6. 52 boeken lezen
7. 'Use it or lose it' toepassen op cosmetica en kleding.
8. Goed voor mijn huid zorgen
Het eerste voornemen van deze categorie heb ik tactisch geformuleerd; meestal neem ik me voor om geen troep meer te maken, en dat lukt dan niet. 'Minder troep' is zo arbitrair dat ik denk dat dat me wel zou moeten lukken. Naast een poging om dit jaar wel het gemiddelde van 1 boek per week te halen, wordt het zo onderhand tijd om serieus aandacht te besteden aan mijn huid (ik ben niet meer zo piep, tenslotte) en dat kan zo goed als gratis, want ik heb ontzettend veel onderhoudsmaterialen in huis. Als ik ze niet gebruik, moet ik ze weggooien, en hetzelfde geldt voor de kleren die ik niet draag.

En tot slot, de jaarlijkse 'je hebt zulke fijne mensen in je leven, doe er eens wat mee'-categorie
9. Leuke dingen doen met Michel
10. Vaker koken voor vrienden
Ik wil in 2011 meer contact met vrienden en dat combineer ik natuurlijk het liefst met etentjes, want ik vind koken het leukste wat er is en dan kan ik gelijk oefenen voor het thuisrestaurant. Ook quality time met mijn partner hoort thuis in het lijstje goede voornemens; het is heel makkelijk om aan het eind van de dag lekker op de bank te gaan hangen, maar memorabel zijn die avonden niet. Gelukkig hebben we dit jaar al een excursie, een toneelvoorstelling en een weekend weg geregeld, dus dat is een voornemen waarbij ik door het object gesteund word.

Al met al een hele lijst, maar ik weet zeker dat het een heel mooi jaar wordt - als ik zelfs maar een deel van deze targets haal, kan ik in december 2011 tevreden terugkijken, en dat is toch uiteindelijk het doel van goede voornemens.

1 opmerking:

  1. Hahahaha dat is zo fijn he als je wii fit je een muscle legend noemt xD

    Ik (en me moeder vast ook) willen je erg graag helpen met nummer 10 xD
    en dat thuisrestaurant klinkt echt heel gaaf, bel carlo en irene... die laten toch altijd van die mensen ergens koken ofzoiets?
    Bob

    BeantwoordenVerwijderen