woensdag 5 januari 2011

Sneeuwfeest

De week tussen Kerst en Oud & Nieuw heb ik met Michel en een viertal vrienden (sommigen vrolijk, sommigen single, allen in feeststemming) in het Franse Flaine doorgebracht. Het oorspronkelijke plan was om met zijn achten te gaan, maar op het laatste moment konden twee vrienden om redenen van gezondheid, of eigenlijk ongezondheid, niet meereizen. Dat was niet de enige tegenslag. Deze Kerst was er namelijk geen plaats in de herberg die wij hadden gereserveerd (een redelijk decadent chalet voor 12 personen, met meer dan genoeg slaapplaatsen en badkamers), zodat de reisorganisatie ons in een aanzienlijk kleiner en duidelijk minder luxueus appartement heeft geplaatst. Zo kreeg ik op de valreep van 2010 nog een waardevolle les mee: de hoeveelheid organisatie die je ergens insteekt is niet altijd naar verhouding met het uiteindelijke resultaat.
Maar met een houding van 'gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat' kan je een heel eind komen. We hebben met zijn zessen (de ziekenboeg is definitief in Voorburg gebleven) veel plezier gehad in en rond het appartement. We hadden een houtkachel, waar Michel zijn pyromane neigingen volledig op kon uitleven, een verrassend goede keuken voor mij om mee te spelen, voor de ski-ers was er genoeg te beleven in Flaine en 'het volgende dorp'. Michel en ik hebben samen een sneeuwpop gebouwd en we hebben de skilift naar de top van een berg genomen om bij de anderen op visite te gaan en om het hoogste biertje ooit (op 2480 meter) te drinken. Elke avond hebben we spelletjes gespeeld (verschillende manifestaties van Catan, Bohnanza en Koehandel) en ik heb in 6 dagen 4 boeken gelezen. Tijdens de jaarwisseling zaten we zo ontspannen te kletsen en de door Michel ter plekke gebakken oliebollen te eten dat het ons eigenlijk verbaasde dat het 12 uur werd. Het was mijn eerste ervaring met het huren van een huisje met vrienden en het is me erg bevallen. Zelfs de daadwerkelijke wintersport, die me in eerste instantie niet zo aantrok, lijkt me het proberen waard: ik ga in de zomervakantie skilessen nemen, zodat ik me in de toekomst als supersnelle sneeuwgoth op de piste zal kunnen manifesteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten