donderdag 13 januari 2011

Me met mijn eigen zaak bemoeien

Ik ben druk bezig met het uitvoeren van mijn goede voornemens. Vooralsnog richt ik het meeste energie op nummer 4 (serieus mijn thuisrestaurant ontwikkelen). Als onderwijsmens ben ik ervan overtuigd dat een van de eerste stappen die je moet zetten als je iets nieuws wil doen het volgen van scholing is. De allereerste stap is natuurlijk winkelen (het aanschaffen van schrijfwaar gaat altijd vooraf aan scholing - nieuwe dingen schrijf je niet met oude pennen), maar kort daarop volgt het inschatten van wat je nog niet weet en het onderzoeken hoe je de hiaten in je kennis gaat vullen. Ik vind dit eigenlijk heel volwassen van mezelf, want het liefst zou ik al mijn tijd investeren in dingen die in deze fase nog helemaal niet aan de orde zijn, zoals het (laten) ontwerpen van een logo, het drukken van visitekaartjes, materiaal aanschaffen en de hele dag ter inspiratie kookboeken lezen. Helaas zijn dat nou net de activiteiten waar mijn kracht ligt, en ik zal me dus eerst even moeten richten op mijn zwakke plekken.
Ik heb namelijk helemaal geen idee hoe bedrijven in elkaar zitten. Mijn persoonlijke financiële management is jarenlang een drama geweest en begint pas sinds kort ergens op te lijken, maar van dingen als BTW, factureren en afschrijvingen weet ik helemaal niets. Daarom heb ik maandag een online cursus gedaan bij de Kamer van Koophandel, zodat ik na een kleine zes uur schelden tegen een virtuele mevrouw en braaf aantekeningen maken in elk geval het gevoel heb dat ik weet wat er nog allemaal uitgezocht, geleerd, gedaan en geregeld moet worden. Bovendien was ik daarna ook een beetje thuis in de terminologie, zodat ik dinsdag, tijdens het seminar waarvoor ik me bij de KvK Leiden (Start een eigen bedrijf) had aangemeld, niet volledig overspoeld zou raken door nieuwe woorden en begrippen, want jarenlange ervaring wijst uit dat ik in dergelijke gevallen mijn hersens uitzet en in mijn nieuwe schrift tekeningen van bloemen ga zitten maken.
Bij de online cursus was ik erg geschrokken van de mededeling dat 50% van de nieuwe ondernemingen er na 5 jaar mee gestopt is. Het introductie-rondje op het seminar was in dat opzicht een hele geruststelling, want mij leken veel meer dan de helft van de bedrijven die de mensen daar wilden starten bij voorbaat al kansloos; sommigen vanwege de motivatie om te beginnen ('ik zit in de WW en het moet van de UWV' lijkt me geen solide basis), en anderen vanwege het type bedrijf, bijvoorbeeld een consultancy-bureau voor hoe je LinkedIn moet gebruiken (dat kunnen we toch al?), een webwinkel die zich richt op 'vrouwen tussen de 20 en de 70 die midden in de maatschappij staan' (naar mijn perceptie zo'n beetje alle vrouwen, enkele nonnen en hoogbejaarden uitgezonderd), en een man die telefoondiensten en groene stroom gaat verkopen (want daar waren er nog niet genoeg van tenslotte). Al met al heb ik veel geleerd, ik weet nu waar ik me de komende weken onledig mee kan gaan houden: het behalen van een hygiënecertificaat en het vergelijken van algemene voorwaarden. Maar intussen vind ik wel dat ik mezelf een beetje mag belonen voor al dat noeste geleer en minstens een dag mag besteden aan online kookboeken shoppen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten