zaterdag 14 mei 2011

De jonge ondernemer M/V

Voor de tweede keer in de geschiedenis van de mensheid was onze school de gastheer van het project 'Ondernemen, iets voor mij?', dat we dit jaar, uit schaamteloze zelfpromotie, hebben omgedoopt in 'Novum Business Challenge'. Leerlingen uit 5V van zes scholen hebben in het kader van de vakken Economie en Management & Organisatie een product (of een dienst) ontwikkeld en daarvoor een volledig businessplan geschreven, compleet met financiƫle onderbouwing. Een jury van deskundigen (bestaande uit twee docenten en een bovenschools manager, onder leiding van Jeroen Smit) had uit ongeveer 30 inzendingen een selectie gemaakt van de beste tien plannen, en die mochten tijdens de finale een presentatie verzorgen. Vorig jaar was ik ook al betrokken bij de organisatie van de dag, in de eerste plaats omdat collega B de leiding had en ik nooit te beroerd ben hem een handje te helpen, maar vooral omdat ik de afwijking heb dat ik het ontzettend leuk vind om dit soort evenementen op poten te zetten; dit jaar heb ik weer geholpen met de praktische aspecten van de dag, maar doordat ik het tegenwoordig zelf zo druk heb met mijn eigen bedrijf had ik nu ook een iets meer inhoudelijke interesse in de presentaties dan vorig jaar.
De plannen die door de jury finale-waardig waren geacht waren heel verschillend en varieerden van een hamburgerhouder, via een lifestyle-invullings-service en een computerondersteuningsbedrijf voor bejaarden, tot mooie basketbalkleding voor dames - allemaal dingen die er in de vorm zoals gepresenteerd nog niet waren. Als startend ondernemer heb ik me vrolijk gemaakt om de enorme salarissen die de jonge ondernemers zichzelf al in het eerste jaar van hun bedrijf meenden te kunnen toekennen - mijn ervaring is heel anders (als je al blij bent dat de vrienden van de Belastingdienst €46 overmaken zegt dat genoeg, denk ik). Een groepje had meer computers op de begroting dan medewerkers in het bedrijf, terwijl een ander team zich misschien iets te druk had gemaakt over de afschrijving van een puntenslijper. Gelukkig hebben bijna alle groepen een goede presentatie verzorgd - en ik was ook ontzettend trots dat een van de twee teams van onze school die hun plan mochten presenteren de eerste prijs wist te pakken, en dat op spectaculaire wijze, met een Prezi, alweer een kittig programma dat ik niet beheers en dat ik overigens vooralsnog eerder kittig dan waardevol vind. De MAD-bag, een tas met een flexibel LED-scherm als voorkant, zodat iedereen zijn eigen tas kan ontwerpen en aanpassen naarmate zijn gemoedstoestand, behoefte of interesse verandert, is een product dat echt past bij onze tijd en daarmee de terechte winnaar. En dan is het bijna jammer dat geen van de leden van het winnende team daadwerkelijk zin heeft om als ondernemer aan de slag te gaan - want hoe ga ik dan nu aan zo'n spectaculaire tas komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten