vrijdag 26 november 2010

Verboden woorden



Gisteren heb ik nog een vinkje kunnen zetten op het 101 dingen-lijstje, door van Katwijk naar Scheveningen te lopen. Meestal is het zo dat de standaardreactie die je krijgt als je vertelt dat je een flink stuk over het strand gaat wandelen een woord bevat dat hoog op mijn lijst 'verboden woorden' staat: ik heb een gigantische hekel aan het woord 'uitwaaien'. Los van het feit dat het een lelijk woord is, begrijp ik ook niet zo goed wat het betekent (wat ga ik waar uitwaaien? ben ik dan eerder ingewaaid?) en bovendien vind ik het raar dat er een woord nodig is om alleen maar in de dialoog 'Ik ga naar het strand' 'Oh, lekker, even uitwaaien' in te zetten. Ik ging gisteren dus zeker niet uitwaaien, ik ging lopen in de buitenlucht.
Toen ik het lijstje opstelde, had ik me van deze activiteit een andere voorstelling gemaakt. Ik wilde namelijk in de zomer, of desnoods in de late lente, op een zondag, bij stralend weer, liefst met Michel die kleine 15 kilometer over het strand wandelen. De werkelijkheid was anders: het was een donderdagmorgen, in de late herfst, het was koud, het woei, en het enige gezelschap dat ik had was mijn trouwe muziekcollectie op mijn iPhone. Ik zal nu niet ingaan op de vraag waarom ik doordeweeks, bij somber weer, en in de baas zijn tijd activiteiten die bedoeld zijn voor zonnige weekends uitvoer (ook 'overspannen' is een verboden woord - ik houd het vooralsnog even op 'wat afstand nemen'). Het leek me wel een goed idee om een paar uur exclusief te besteden aan wat er allemaal omgaat in mijn hoofd en tegelijkertijd ook wat aan lichaamsbeweging te doen. Bovendien is het voordeel van zo'n wandeling op een winderige herfstdag dat ik in elk geval onderweg geen duizenden tienermeisjes in bikini heb hoeven aanschouwen - ik was bijna de hele weg de enige op het strand. En dat was waarschijnlijk precies wat ik nodig had: even wat tijd doorbrengen op een plek waar ik anders niet kom en waar niemand iets van me wil. Ik weet niet of dat betekent dat ik toch uitgewaaid ben (of heb?), maar ik heb in elk geval een heleboel frisse lucht binnengekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten