vrijdag 12 november 2010

Het Snickers-argument



Wij hebben op onze school hele bijzondere leerlingen. Nou hebben de meeste pubers overal een mening over, maar het mooie aan de mening van mijn leerlingen is dat die zo ontzettend goed geformuleerd is. Vandaar ook het enorme succes van de debatclub op onze school. Ik ben daar dit jaar voor het eerst als vrijwilliger bij betrokken (mijn collaga Maatschappijwetenschappen heeft de leiding - ik mocht het van de schoolleiding gratis doen, of niet), maar ik vind het alleszins de moeite waard om iedere donderdag met de 20 leerlingen uit 4 en 5V argumenten te verzamelen, te debatteren en uitgebreid alles wat gezegd is op het niveau van inhoud en presentatie te evalueren.
Vandaag was het eerste grote event van het schooljaar voor de debatclub: de voorronde van het Nederlands Kampioenschap Debatteren. Het gaat hier om een zogenaamd parlementair debat, dat volgens strakke richtlijnen naar aanleiding van stellingen gevoerd wordt. Door het sterke formele karakter krijgt het debat voor mij soms wel een hoog poppenkast-gehalte: de eerste spreker zegt iets als "we hebben hiervoor drie argumenten: het inburgeringsargument, het identificatieargument en het emancipatieargument", en vervolgens worden die argumenten door nog twee leden van het eigen team uitgewerkt en door drie leden van het andere inhoudelijk tegengesproken en weerlegd met hun eigen argumenten. Maar: onze leerlingen hebben het fantastisch gedaan: we hebben alledrie de debatten gewonnen en zijn met 13 punten vierde geworden en dus door naar de finale. Bovendien hebben we een leerling als jurylid afgeleverd, die zich prima van zijn taak gekweten heeft; sterker nog, op een gegeven moment zag ik hem aan de voorzitter van de jury uitleggen hoe het moest.
Hoewel het een hele spannende middag was, waarvan we op Twitter voor het thuisfront regelmatig verslag hebben gedaan, was het absolute hoogtepunt van de dag het laatste debat, tegen het eerbiedwaardige Erasmiaans Gymnasium, dat een team had afgevaardigd dat behoorlijk sterk overtuigd was van de eigen kwaliteiten. Ons team mocht zich uitspreken voor de stelling dat het illegaal downloaden van muziek vervolgd moet worden. Bij het presenteren van hun argumenten zei een leerling van het Erasmiaans dat er reclame gemaakt werd voor muziek, waarna mensen de muziek gingen downloaden, en dat was goed, want zo kreeg de muziek een ruimere verspreiding. De repliek van een van onze leerlingen was: "Als je reclame ziet voor Snickers, betekent dat nog niet dat je in de supermarkt een Snickers mag jatten." Prachtig natuurlijk - temeer daar ik nooit zo trots ben op mijn leerlingen als wanneer ze met een strak geformuleerd statement de gevestigde orde een lesje leren en dat zijn ook de momenten waarop ik zonder enige twijfel weet waarom ik docent ben geworden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten