donderdag 25 november 2010

Ja ja bejaarden...


Dinsdag was mijn tweede IDFA-dag dit jaar: met de collega-instigator van het Novumdocs-project ben ik met 17 leerlingen naar Amsterdam getogen, om daar in totaal 5 documentaires, te zien. Ons programma (dat in overleg met de kids was samengesteld) begon met My Avatar and Me, een door de betrokken personen achteraf geacteerde film over een Deen die volledig geobsedeerd raakt door Second Life, zijn ietwat dikke vriendin aan de kant zet voor een graatmagere virtuele sloerie, een tijdje lang de hele dag in zijn onderbroek achter de computer pizza zit te eten en uiteindelijk zijn computer wegdoet, zodat hij zijn oude leven (inclusief de vriendin) weer kan oppakken alsof er niets gebeurd is. Daarna zagen we Steam of Life, over Finse mannen in de sauna - ook in deze film werd niets betoogd, maar het was mooi om te zien hoe allerlei Finnen, van daklozen via een ex-gedetineerde tot een stoere legercommandant, in de sauna meer dan alleen hun lichaam blootleggen. We zagen ook Napoli Napoli Napoli, een documentaire waarvan ik vermoed dat de VVV van Napels het liefst had gezien dat hij niet gemaakt werd, want het was een weergave van de zelfkant van de zelfkant van volgens mij een van de treurigste steden van Italië, en alles zat erin: vrouwen in de gevangenis, krakers, de maffia, incest, prostitutie, geweld en gokkasten. De film had wel een boodschap, namelijk dat de sociale dienst in Napels zijn verantwoordelijkheid moet nemen om de mensen uit het slop te halen, en dat lijkt mij helemaal geen gek idee. De laatste film die we zagen was All My Fathers,waarin een jongen in het kader van een project voor de filmacademie zijn biologische vader (de eerste man van zijn moeder) wil leren kennen en er vervolgens achter komt dat die man zijn vader helemaal niet is. Het was een mooie documentaire, met veel aanknopingspunten voor interessante discussies, maar ik had op een gegeven moment behoorlijk veel medelijden met de moeder, die zo'n beetje heel Duitsland af moest reizen om te vertellen dat ze een sloerie was.
De mooiste documentaire die we hebben gezien was wat mij betreft Autumn Gold, een film over hoogbejaarde sporters. Ik vind bejaarden sowieso vaak iets ontroerends hebben - niet die ouwe chagrijnen die vinden dat ze op grond van leeftijd recht hebben om voor te dringen in de supermarkt (al kan ik het me ook wel voorstellen, de tijd dringt tenslotte, maar zolang Magere Hein niet achter je in de rij staat lijkt duwen me wat overdreven), maar oude mensen die de kwetsbaarheid die onvermijdelijk met de jaren komt accepteren en genieten van het leven vind ik echt prachtig. Deze documentaire volgde een aantal bejaarden in hun voorbereiding op een grote wedstrijd in Finland. Er was een Italiaanse discuswerpster van 94, die bij haar eerste wedstrijd in 1936 haar discus nog ruim 37 meter wist te werpen, maar nu dolblij was met een bescheiden 12 meter. Ik heb vooral genoten van een Zweedse sprinter (100 meter in 18 seconden), die er een ijzeren trainingsschema op nahield, en van een Oostenrijkse discuswerper van 100 jaar oud, die als enige in zijn leeftijdscategorie optrad en met de rollator naar het sportterrein kwam (overigens is hij kunstenaar - we zagen hem ook nog even een naaktmodel schetsen, een jongedame van ongeveer 23). Na afloop van de documentaire bleek de regisseur aanwezig, met twee sporters, een Duitse kogelstootster en Jiří Soukup, een Tsjechische hoogspringer. In de lobby van Tuschinski hebben mijn collega en ik nog even met hem gepraat en ben ik zelfs met de topsporter op de foto gegaan.
De documentaires die we hebben bezocht hadden behoorlijk uiteenlopende onderwerpen en ze waren ook van tamelijk diverse kwaliteit. Maar de leerlingen waren razend enthousiast over de dag: in de gesprekken die we tussen de films door, op de terugreis en weer op school hadden, bleek eens te meer hoe goed onze leerlingen hun mening onder woorden kunnen brengen en hoe gemotiveerd ze zijn voor dingen die verder gaan dan de gewone lesstof. En dat lijkt me een uitermate goede investering van een niet zo reguliere schooldag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten