zondag 27 maart 2011

Juridische zaken

Deze week mocht ik weer op cursus bij de Kamer van Koophandel, op woensdagavond van 19 tot 22 uur (je vraagt je toch af wanneer die mensen eigenlijk eten). Dit keer was het onderwerp 'Juridische zaken voor starters', dus ik had me mentaal voorbereid op een avond vol spanning en sensatie. Na het traditionele voorstelrondje, waarbij het hoogtepunt dit keer werd aangeboden door een meneer die van plan was in restaurants chefs te gaan scholen in de Ayurvedische kookprincipes, begon de cursus met een presentatie over rechtsvormen, het handelsnaamregister en de flexibilisatie van het BV-recht, waarna het stokje, of eigenlijk de Powerpoint-afstandsbediening, werd overgenomen door een snelle jurist van een echt advocatenkantoor, die ons duidelijk maakte dat we moesten zorgen dat we alles wat we deden of lieten in onze Algemene Voorwaarden helemaal dichtgetimmerd hadden, omdat anders hij of een van zijn confrères onze prille bedrijfjes echt helemaal zonder enige scrupules tot de grond toe stuk zou maken. Het bloeddorstige geknik van het aanvankelijk schattig ogende meisje, van wie ik dacht dat ze alleen maar mee was om de indrukwekkend dikke boeken van de jurist vast te houden, boezemde me nog veel meer angst in, zodat ik me plechtig voornam om mezelf tegen zowel juridische ongemakken als juristen te beschermen en serieus met mijn voorwaarden aan de slag te gaan. Bovendien heb ik in de pauze uitgebreid gesproken met iemand die een potentiële klant bleek te zijn, met een netwerk dat ik volgaarne zal aanboren, dus al met al was het zeker geen verloren avond.
Die Algemene Voorwaarden stonden voor dit weekend op het programma. Gelukkig is het niet de standaardprocedure om die dingen helemaal zelf uit het niets op te stellen: ik heb een aantal Algemene Voorwaarden van vergelijkbare bedrijven vergeleken en het merendeel van de voorwaarden is gewoon, inclusief spelfouten, van anderen overgenomen. Ik heb een soort mega-fusie van verschillende versies samengesteld en naar mijn hand gezet, en als ik het eindprodect in 4 punts Verdana afdruk passen al mijn voorwaarden, wonder boven wonder, op slechts een pagina A4, zodat ik daadwerkelijk bewapend met hele kleine lettertjes offertes kan uitbrengen. Mijn administratie had ook weer de voor mij gebruikelijke chaotische staat bereikt, en waar ik meestal mijn kop nog even lekker in het zand kan steken, moest ik daar dit weekend ook voor aan de bak, want de Belastingdienst heeft ook vernomen dat ik een bedrijf ben gestart en stuurde mij bij wijze van hartelijk welkomstpakket een blauwe envelop voor mijn BTW-aangifte. Met al die juridische toestanden raak ik natuurlijk wel ver van mijn core business verwijderd, dacht ik, dus om mezelf te troosten heb ik gisteravond voor het eerst zelf, met een heleboel boter en eieren, sauce Hollandaise gemaakt voor bij de asperges. En dan is het ineens wel weer lekker om een thuisrestaurant te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten