zaterdag 25 december 2010

Zo dit is Kerstmis

De donkere dagen voor Kerst heb ik op de voor mij traditionele wijze doorgebracht: winkelen, boodschappen doen (ook een soort winkelen, maar dan functioneel), met vrienden afspreken en cadeaus inpakken. Bovendien heb ik me, eveneens zoals te doen gebruikelijk, voorbereid op het nieuwe jaar door een enorme lijst met voor een deel niet haalbare goede voornemens te maken. En passant heb ik nog wel een vinkje op de 101 dingen-lijst meegepikt, want ik heb de grootste cappuccino bij Starbucks gedronken. Het gaat dan om een zogeheten 'venti', een ruime 600 ml koffie, in dit geval met soyamelk, want dat vind ik lekker, en waar ik dacht dat het nogal een prestatie zou zijn, viel het alleszins mee: ik had hem zo op, en omdat ik toch bezig was heb ik er ook nog een emmer warme chocolademelk met pepermuntsiroop (vloeibare After Eight, schitterend) achteraan gedronken.
Een van de Kersttradities die Michel en ik hebben is dat we samen uit eten gaan. Dit jaar was dat op Kerstavond, en we hebben heerlijk gegeten bij Proeverij de Dames. De chef van dit restaurant volgen we al jaren naar ieder restaurant waar hij gaat werken, en nu heeft hij het prima naar zijn zin op de Nieuwe Rijn. Eerste Kerstdag verloopt ook op traditionele wijze, namelijk cadeautjes uitpakken en ermee spelen, mijn Christmas-playlist van 222 nummers nog een keer integraal draaien en natuurlijk een kalkoen vullen (het is pas echt Kerstmis als je tot je elleboog in een dood dier zit tenslotte), braden en natuurlijk opeten. Omdat we dit jaar geen gasten hebben weegt de turkey die we dit jaar, in pyjama, zullen eten een schamele 4,5 kilo. Dat klinkt op zich indrukwekkend, maar mijn familie heeft de gewoonte een mutantformaat kalkoen aan te schaffen en daar dan nog tot Oud en Nieuw van te eten (eerst warm, dan koud, in een curry, in een salade, op brood en tot slot wordt er soep van getrokken - er is een reden dat Engelse mensen maar een keer per jaar kalkoen eten, ze zijn er daarna voor de komende 11 maanden namelijk helemaal klaar mee). We gaan op Tweede Kerstdag met vrienden op vakantie, dus wat we nu niet opeten gaat op broodjes en in Tupperware mee voor onderweg. De daadwerkelijke familie schiet er dus hard bij in dit jaar, maar ik heb er erg veel zin in om een week met vrienden, tenslotte zelf gekozen familie, de rest van de feestdagen te besteden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten