zondag 19 september 2010

The incredible shrinking woman


Ik kan me geen moment sinds mijn zestiende herinneren dat ik niet op de een of andere manier aan de lijn was en ik geloof dat ik zo'n beetje alle diëten geprobeerd heb. En het goede nieuws is: ze werken allemaal. Want als je minder eet dan anders, val je af - je hoeft echt geen Sonja Bakker of dr. Frank te heten om dat te kunnen verzinnen. Het jammere in mijn geval is alleen dat ik, zodra ik stop, weer even hard aankom. Ik ben dus een enorme jojo-er, alleen neemt mijn jojo elke keer weer een ander traject naar boven (of naar beneden, mijn beeldspraak loopt in dezen harder dan ik). Ik heb enorme reeksen foto's die mij op ieder gewenst moment motiveren om weer af te vallen. De meest succesvolle is de zogeheten 'Barbapapa-foto' uit november 2007, die hierboven te zien is. Ik was toen op mijn allerzwaarst ooit en ben toen hard aan de Weight Watchers gegaan met als resultaat dat ik 16 kilo afviel.
Omdat ik al mijn emoties kanaliseer door te eten ben ik vorig schooljaar van die 16 kilo weer 10 kilo aangekomen, en die moeten er natuurlijk weer allemaal af. Ik ben daarom nu ongeveer twee maanden met mijn huidige regime bezig. Geen koolhydraten eten (of in elk geval heel weinig), waardoor ik energie lijk te hebben om te sporten als een bezetene, want My Own Personal Trainer zit me stevig achter de broek. Ik ga inmiddels 2 keer per week naar de sportschool en 3 keer per week hardlopen (nu al week 4 van het Couch 2 5K programma, in totaal 16 minuten rennen per keer). En het werkt: mijn eigen weegschaal geeft sinds 15 juli (toen ik voor mezelf begon) een verlies van 7,5 kilo aan. De zeer geavanceerde weegschaal op de sportschool, die de samenstelling van mijn lichaam precies kan inschatten, gaf op 27 juli bij de eerste meting aan dat ik volledig voldoe aan het cliché over dikke mensen, dat er in ieder dik mens een dun mens zit, want alle metingen zijn bij mij volledig normaal, behalve dan dat er gewoon teveel vet aanwezig is. Deze week heb ik nog een meting gehad en ik ben 5,25 kilo vet afgevallen, dus dat gaat de goede kant op! Om de voortgang voor mijzelf aanschouwelijk te maken heb ik gisteren in de supermarkt een foto gemaakt van 21 pakjes roomboter - precies 5,25 kilo vet. En die wil ik graag nooit meer terug.


2 opmerkingen: