donderdag 9 september 2010

Foto's


Van alles op de 101 dingen-lijst is er een aantal activiteiten waar ik minder naar uitkijk. De Brazilian wax is daar een van, inmiddels ook het kijken van alle films die ik op dvd heb (ik heb ze namelijk geïnventariseerd, en Saló van Pasolini zit erbij, en ik kan me niet voorstellen dat ik daarvoor de komende 980 dagen in de stemming raak), maar ik zag ook met angst en beven huizenhoog op tegen de klus van het sorteren van alle foto's in iPhoto. Na de Grote Computer Crash van 2009 bezit ik namelijk een prachtige MacBook Pro met daarop een iPhoto-bibliotheek die volledig bestaat uit bergen ongedifferentieerde foto's, sommige in gebeurtenissen gerangschikt, andere in totale chaos, allemaal gelukkig gered van de overleden iBook.
Maar ik heb het gedaan - alle foto's zijn in gebeurtenissen ingedeeld en aan alle gezichten zijn labels gehangen. Bovendien heb ik de foto's van mijn iPhone geïmporteerd en gesorteerd. En wat levert het op? Ik heb 4192 foto's bekeken van de afgelopen 5 jaar en aan de hand daarvan een aantal observaties kunnen doen:
1. ik ben veel dikker geweest dan ik nu ben
2. ik ben veel dunner geweest dan ik nu ben
3. voor iemand die niet zo'n reizer is ben ik op veel plaatsen geweest
4. ik heb echt heel veel kleren en schoenen - misschien wel genoeg
5. we hebben een aantal hele mooie feestjes gegeven, voor een deel met wisselende en voor een deel met zeer gewaardeerde niet wisselende vrienden
6. ik heb ongeveer 160 foto's van Michel met een biertje
7. onze verschrikkelijke rode kater Hamish was vroeger echt heel lief
8. we hebben hele leuke leerlingen en daar hebben we een aantal mooie activiteiten mee ondernomen
9. we hebben vier omvangrijke verbouwingen aan het huis gepleegd en het huis is er echt op vooruit gegaan
10. mijn Kerstboom ziet er elk jaar precies hetzelfde uit
Ik denk niet dat mijn foto's enige artistieke waarde hebben, maar ik ben eerlijk gezegd op alle 4192 foto's erg gesteld: ze vormen toch een mooi digitaal verslag van alles wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. Het is wel moeilijk om er dan twee te kiezen om dit bericht te omlijsten, maar ik opteer voor twee foto's die allebei in de Pieterskerk in Leiden zijn genomen (een door mij, een door iemand anders): een recente van Salman Rushdie en een hele oude van mijn Michel met Hans van Mierlo. Want ik voeg nog toe observatie 11: ik heb in 5 jaar veel interessante mensen gezien en gesproken.

1 opmerking: