donderdag 19 augustus 2010

Week 0



Hoewel het jaar 0 niet bestaat, is er in onderwijsland, althans in het onderwijsland dat ik bewoon, een bijzonder fenomeen: de week voordat de leerlingen komen lopen sommige docenten en de meeste leden van directie en middenmanagement een beetje verweesd rond in het schoolgebouw. Omdat het schooljaar pas het schooljaar is als er leerlingen zijn, dus de eerste echte week is week 1, staat deze week bekend als week 0. En dat is een week die vooral besteed wordt aan dingen die je in die laatste weken voor de vakantie had moeten doen, maar niet op kon brengen, of dingen die je wilde doen, maar waar je niet aan toegekomen bent. Want het is leuk hoor, onderwijs, maar soms interfereren al die leerlingen wel een beetje met ons werk. Natuurlijk komt bij de week 0-activiteiten nog de nationale docentenhobby: vergaderen. Ik heb net een vergadering gehad met de Grote Staf (mensen die mij een beetje kennen weten hoe moeilijk het voor me is om geen obscene opmerking te maken naar aanleiding van de naam van dit gremium), waarin een van de belangrijkste agendapunten was hoe vaak en waarover we in het komende jaar gaan vergaderen. Vergaderen op metaniveau - maak me gek!
Wat mij erg verbaasde toen ik hier binnenkwam was dat mijn bureau veel minder opgeruimd was dan ik dacht dat ik het had achtergelaten. Dat interpreteer ik maar als een goed teken: aan het eind van het schooljaar dacht ik kennelijk dat ik de boel goed in beeld had, maar nu ik iets ontspannener uit de vakantie kom, blijk ik toch een andere norm voor opgeruimd te hebben. Ik zal de praktijk van de 'clean desk' nieuw leven moeten inblazen, denk ik.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten