woensdag 25 augustus 2010

De kop is eraf...



Het schooljaar is nu alweer 3 dagen bezig. We begonnen maandag met een gigantisch lange dag, met - echt waar - alleen maar vergaderingen. Eerst een ALV, of een APV of een ADV, weet ik veel of de schoolleiding ons dit jaar ziet als docenten, personeel of leraren, daarna een tutorenvergadering, daarna een lunch, waarbij er een uitgebreide keuze was aan dingen die ik niet eet of drink (enorm vet, zuivel en een 'warm broodje'. Zoiets roept bij mij toch vragen op. Hoe hebben ze dat broodje warm gekregen? Erop zitten?), en daarna een lange vergadering met mijn sectie.
Dinsdag was dan eindelijk het moment aangebroken waarop ik leerlingen te zien kreeg. Dat waren er dan ook gelijk meer dan 130, die ik in twee etappes wervend mocht toespreken in de aula, hun roosters mocht geven en al hun bezwaren aanhoren. We hebben een nieuwe leerling in de 4de klas, die mij kwam vertellen dat ze er erg veel zin in had; ze was zo gemotiveerd dat ik er ook gelijk een energy boost van kreeg.
Omdat ik nu nog een maand de macht heb in klas 4 en 5, heb ik een deel van de dag zo ingevuld dat ik tijdens het werken ook iets van mijn 101 dingen-lijst kon doen. We hebben namelijk gisteren met 5V de film La tête en friche bezocht, een heel fraaie film over een lieve, maar ietwat onderontwikkelde man, die niet zo goed kan lezen of leren. Zijn hoofd was dan ook een soort braakliggend terrein (dat is namelijk 'en friche', dat wist ik ook niet). Een heel aardige oude dame helpt hem met lezen, en hij werd een heel ander mens. Ik was een beetje huiverig over met een grote groep 16-jarigen naar een Franse film gaan, maar ze hebben zich keurig gedragen. Ik was weer trots op ze - en ook op de 4V-ers, die voor hun tutoren een heerlijke buffetmaaltijd hadden opgericht. Zo is het helemaal niet moeilijk opstarten, sterker nog: ik kan niet wachten tot ik morgen weer 'echt' les mag geven!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten