vrijdag 20 augustus 2010

Couch to 5K


Een van de dingen op de 101 dingen-lijst is 5 km hardlopen. Het lijkt me zo makkelijk om als ik thuiskom gewoon een stukje te gaan rennen, in plaats van op de fiets te stappen, naar de sportschool te fietsen, me daar het schompes te sporten en dan weer terug te fietsen. Dus gisteren ben ik begonnen. Of eigenlijk ben ik eergisteren begonnen, want zoals altijd begint alles bij mij met winkelen. Runnersworld in Leiden (volgens mij hebben ze er 1 woord van gemaakt zodat er geen gezeur over apostrof-fouten kon komen) heeft mij meermalen gefilmd terwijl ik aan het rennen was en me daarna een paar zeer professioneel uitziende hardloopschoenen aangemeten. Gelukkig had ik wel de keuze uit twee verschillende paren, zodat ik ook een beetje esthetiek in de overwegingen kon meenemen. Dus op grond van alle tests en wat het beste is voor mijn lichaam en stand van mijn voeten en enkels heb ik de paarse gekozen. Omdat ik een 'Couch to 5K'-app voor mijn iPhone heb gedownload, moest ik natuurlijk ook een kittige hardloopband hebben om mijn lifeline aan mijn bovenarm te bevestigen. En mocht je denken dat ik gelijk alles koop wat ik wil: nee, ik heb ook een hardlooprokje gezien, ideaal voor mij, want dat ik geen broeken draag is inmiddels bekend, en dat heb ik niet gekocht. Nog niet.
Gisteravond was het dan daadwerkelijk zover, de zon scheen, ik had een pesthumeur, dus niets belette mij om overbodige energie om te zetten in snelheid. Ik stond derhalve op van de Couch en ging op weg. Volgens de aardige mevrouw van de app ('You're halfway now') moest ik 5 minuten in- en uitwandelen en dan steeds 1 minuut rennen en 1,5 minuut wandelen, en dan in totaal 8 minuten rennen. Ik heb Rijn- en Schiekade 258 bereikt, wat betekent dat ik 3,2 km heb afgelegd. Het merendeel daarvan heb ik natuurlijk gewandeld, maar de 5 km voelt niet geheel onredelijk. Ik heb tenslotte nog bijna 1000 dagen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten