vrijdag 11 februari 2011

Eilandjes van papier

In ons huis hebben we overal boeken, en ik moet bekennen dat ik degene ben die die literaire eilandjes aanlegt. Ik heb een rekje op het bad dat bedoeld is voor zeep, sponzen en een glaasje champagne, maar daarvoor is bij ons geen plaats, want er liggen twee boeken op: mijn badkamerboek van het moment en The Children's Book van A.S. Byatt, dat ik in theorie heel graag wil lezen, maar waar ik in de praktijk met geen mogelijkheid doorheen kom. Toen de keuken verbouwd werd was ik stiekem heel erg blij dat er vanwege de koelkastdeur een gat in de muur gezaagd moest worden, want de aannemer bood aan om er een plank in te appliceren, zodat ik daar een deel van mijn collectie kookboeken kwijt kon. Dat er boeken in de studeerkamer staan spreekt voor zich; in de slaapkamer heb ik twee planken, in de woonkamer staat de enorme boekenkast, inmiddels met dubbele rijen, en in de kamer waar mijn kleren wonen heb ik de modeliteratuur opgeslagen. Als het waar is dat 'books do furnish a room', dan is ons huis echt helemaal af.
Ik ben meestal in minimaal 3 boeken tegelijk bezig en dat zijn boeken van verschillende aard: het eerdergenoemde badkamerboek is het soort boek waarin ik in intellectuele zin weinig hoef te investeren en dat ik makkelijk een week kan laten liggen zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen omdat de complexiteiten van de plot mij ontschoten zijn (onlangs heb ik Wideacre van Philippa Gregory uitgelezen, dat aan alle eisen van het genre voldoet, zozeer dat ik me op een gegeven moment aan de stupiditeit van het verhaal ging ergeren en hard moest doorlezen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn), het boek in de slaapkamer is doorgaans een verzameling korte verhalen, zodat ik voor het slapen gaan nog even een afgerond geheel kan meepikken, of non-fictie, want dat neem ik zelfs liever in korte porties dan in een keer tot me (op het moment lees ik The Thrift Book van India Knight, over hoe ik geld kan besparen, onder andere door lid te worden van de bibliotheek (dat NOOIT) en cadeaus en Kerstkaarten voor vrienden zelf te maken - ik denk echt dat ze dolblij zullen zijn met mijn creatuursels), en tot slot is er het reguliere boek, dat nooit ver uit mijn buurt is en met mij het pand verlaat als ik ergens heen ga (thans Room van Emma Donoghue, dat mij zozeer bezighoudt dat het nu naast het reguliere boek ook slaap- en badkamerboek is). Soms heb ik niet een, maar twee reguliere boeken bij me, omdat ik me als een soort sigarettenverslaafde pas prettig voel als ik niet alleen het boek waarin ik bezig ben, maar ook alvast het volgende boek bij me heb. Mijn moeder heeft mij een keer hard uitgelachen toen ik haar in Maastricht ging opzoeken met niets anders in mijn tas dan een portemonnee en twee boeken, omdat zij vond dat ik ook wel een haarborstel en iets te drinken mee had kunnen nemen. Dat soort banaliteiten maakt nou eenmaal geen deel uit van mijn eerste levensvereisten, maar zonder boeken kan (en wil) ik niet. Gelukkig heb ik mijn huis en tassen zo ingericht dat dat nooit zal hoeven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten