maandag 13 juni 2011

De derde ronde

Na mijn deelname aan Masterchef, waarvoor toch eigenlijk gold dat je echt moest weten dat ik het was, die achter een succesvolle kandidaat stond te koken, had ik de indruk dat ik nog recht had op ongeveer 14 minutes and 57 seconds of fame. Ik kreeg een mail van Masterchef, dat ik me kon aanmelden voor het tweede seizoen, maar daar had ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in: los van de lichte zuurheid die ik aan de oorspronkelijke afwijzing had overgehouden, vond ik dat het programma over van alles ging, zoals de ego's van juryleden, wie het hardste kon rennen naar een tafel met ingrediƫnten en broodnodige volwassingswordingsprocessen van hele kinderachtige kandidaten, maar echt daadwerkelijk koken leek soms eerder bijzaak dan het doel van het programma. En op het andere net was Topchef, waarbij er heel weinig back story over de deelnemers werd gegeven, want de beschikbare zendtijd werd besteed aan opdrachten, masterclasses en workshops over productkennis. Mijn plan was dus ook om niet meer te proberen aan Masterchef mee te doen, maar mijn ambities dit keer op Topchef te richten, en als dat ook niet zou lukken, dan ging ik gewoon weer lekker in de publiciteitsvrije luwte koken.
Net als bij Masterchef begon ook dit avontuur met het invullen van een internetformulier - dat lijkt gemakkelijk, maar ik kan heel slecht vragen beantwoorden als 'Waarom ben jij de volgende Topchef?' en heb de neiging om dan dicht te klappen, het formulier dicht te klikken en online schoenen te gaan kopen. Uiteindelijk heb ik me er, met veel coaching van vriend B, doorheen geslagen, en had dat zo goed gedaan dat ik binnen 24 uur al de tweede ronde had bereikt: een telefonisch gesprek met een medewerkster van Topchef, waarin vergelijkbare vragen werden gesteld, maar in een gesprek doe ik het kennelijk aanzienlijk beter dan in een formulier, want ik werd gelijk uitgenodigd voor weer een volgende ronde, een heuse screentest in het Mediapark in Hilversum (toch ook een locatie waar je maar net levend vandaan moet zien te komen): gedurende 15 minuten werd ik gefilmd terwijl ik vertelde over mijn culinaire ambities en mezelf zo enthousiast mogelijk probeerde te profileren als een van de best mogelijke vertegenwoordigers van de provincie Zuid-Holland. Als ik de volgende ronde haal, moet ik vaardighedenauditie doen bij Robert Kranenborg en Julius Jaspers - en dan gaat het echt over koken, dus dat is een ronde waar ik heel veel zin in heb!

1 opmerking:

  1. oef, ik geloof dat ik van opstandigheid het niet zou kunnen laten om van allerlei troep door de sausjes der concurrenten te mikken.
    ik begrijp dat ik nog moet afwachten of je naar ronde 3 mag?

    BeantwoordenVerwijderen