donderdag 9 juni 2011

50 mensen, 1 vraag

Hoewel het alweer bijna het eind van het schooljaar is en de kinderen zich dus vooral onledig zouden moeten houden met de voorbereiding op de toetsweek en het afronden van opdrachten, leek het me wel een goed moment voor nog een ambitieus project. Ter gelegenheid van het afscheid van een collega wilde ik, samen met de leerlingen van klas 4 en 5, een filmpje maken en op YouTube zetten. Het was niet de bedoeling dat het een direct eerbetoon aan de betreffende docent zou worden; ik vond dat iets dat op we het wereldwijde web gingen zetten ook buiten de muren van de school interessant moest zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om een filmpje te maken in de reeks 50 people, 1 question, anderhalf jaar geleden begonnen bij Post Secret, en sindsdien door allerlei mensen met hun eigen variaties gemaakt. De opzet van deze filmpjes is eenvoudig: aan 50 verschillende mensen wordt dezelfde vraag (in de oerversie 'wat is je grootste geheim?') gesteld, en hun respectievelijke antwoorden worden op virtuoze wijze door elkaar heen gemonteerd.
Het project vergde natuurlijk wel enige coƶrdinatie. Ik moest beginnen met het vragen van de cameraman, een leerling van klas 5, die ook de LipDub gefilmd en gemonteerd heeft - maar die ook de feestcommissie bestiert en voor de rechten van de kids opkomt in de medezeggenschapsraad en dat alles naast een tamelijk ambitieus vakkenpakket. Eigenlijk kon ik het niet maken om hem nog een project in de maag te splitsen, zeker in het licht van het feit dat ik zijn tutor ben - maar die scrupules heb ik snel opzij gezet, en hij zei gelukkig meteen ja. In overleg met het mildste lid van de schoolleiding heb ik de leerlingen gemaild op welk moment de opnamen zouden plaatsvinden, en de roostermaakster zorgde ervoor dat de collega aan wie we het filmpje cadeau wilden doen niet in het schoolgebouw zou hoeven zijn tijdens het filmen, dus niets hield ons tegen. De vraag die wij aan de 50 kinderen (achteraf bleken het er 52, maar beter mee verlegen dan om verlegen) hebben gesteld was 'wat is voor jou een goede leraar?'. Hoewel een groot deel van de leerlingen opvallend vaak naar links kijkt als ze klaar zijn met praten (daar zat ik namelijk), heb ik de indruk dat ze vrijuit hebben kunnen praten, en de jongen die altijd spiekt heeft er zelfs nu zijn telefoon even bij gebruikt. In elk geval zijn de kids het behoorlijk met elkaar eens zijn: bijna iedereen vindt dat een docent die humor, kennis van zaken en overwicht heeft een goede is. Het is een prachtig filmpje geworden, dat we als afscheidsverrassing hebben vertoond en dat we wat mij betreft voortaan kunnen inzetten in personeelsadvertenties en als motivational tool voor onze school - dan functioneert het niet alleen als eerbetoon aan een goede docent die weggaat, maar ook als inspiratie voor nieuwe en ervaren collega's. En het iets bredere doel is volgens mij ook gediend: iedere docent wil toch weten wat de gemiddelde puber van hem verwacht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten